Indsendt af Kjeld Skriver den ons, 11-05-2016 - 16:00

Jeg er næsten helt sikker på, at mit dynamoanker er brændt af, men vil gerne have input til reparationen og mine målinger. Under en køretur fungerede alt normalt, indtil jeg startede efter en times pause. Da lyste ladelampen kraftigt, straks jeg begyndte at køre, og jeg havde desværre ikke fået værktøjet med, så jeg kunne adskille stelledningen på venstre kul.

Jeg har fejlsøgt efter vejledningen i Knud Jørgensens bog om vedligeholdelse side 66 "Afprøve dynamo monteret" og remanensspændingen er 2,8V men når F forbindes til stel falder spændingen til 0,4V. Feltspolen har en modstand på 4,0 ohm og ankerets modstand skifter fra 1,1 ohm til uendelig når motoren drejes meget langsomt. Begge har uendelig modstand til stel. Jeg kan desværre ikke finde ud af at indsætte et billede af ankeret.

Jeg mener derfor, at feltspolen er ok, men ankeret er defekt. Er der andet end et periodisk defekt laderelæ, der kan have forårsaget dette? Når den skal repareres, er det vel også klogt at skifte kulholderne, eller findes der ombytningsdynamoer? Hvis der monteres en "ny" dynamo, er der vel også spillerum ved tandhjulene i begge ender, der skal tages højde for?